Return op duurzame investeringen

Wie de kracht van het bedrijfsleven inzet om duurzame resultaten te behalen, kan niet enkel rekenen op een positieve impact voor de samenleving en het milieu. Ook kostenbesparingen, verbeterde merkreputatie, competitieve voordelen en een veerkrachtiger bedrijfsmodel horen daar bij. 

1

KOSTENBESPARINGEN


Energiebesparing 

10-20% van de energiekosten kan worden bespaard door bedrijven die energiebesparende maatregelen implementeren, volgens een rapport van de International Energy Agency.


Afvalbeheer 

20-30% verlaging in afvalbeheerkosten kan worden bereikt door recycling en afvalvermindering, zoals aangetoond door de European Environment Agency.

2

 MERKREPUTATIE


Klantvoorkeur 

73% van de wereldwijde consumenten geeft de voorkeur aan merken die duurzaamheid actief promoten, aldus een onderzoek van Nielsen uit 2020.


Reputatievoordeel 

87% van de consumenten heeft een positief beeld van bedrijven die zich inzetten voor milieubescherming, volgens een studie van Cone Communications.

3

COMPETITIEVE VOORDELEN


Innovatie

19% hogere innovatiecijfers worden gerapporteerd door bedrijven die duurzaamheid integreren in hun strategieën, volgens een rapport van Boston Consulting Group.


Markttoegang

5-20% omzetgroei kan worden bereikt door duurzame producten, wat toegang geeft tot nieuwe markten en klantensegmenten, zoals blijkt uit een studie van McKinsey & Company.

4

VEERKRACHT

Risicobeheer 

20% meer veerkracht tonen bedrijven met sterke duurzaamheidspraktijken bij het omgaan met risico's zoals klimaatverandering en sociale instabiliteit, aldus het Global Risk Report van het World Economic Forum.


Toeleveringsketen 

20% hogere leveringszekerheid en betrouwbaarheid wordt gerapporteerd door bedrijven die investeren in duurzame toeleveringsketens, volgens onderzoek van Deloitte.

5

WERKNEMERSTEVREDENHEID


Gezondere werkplekken

16% toename in werknemerstevredenheid wordt gerapporteerd door bedrijven met duurzame werkplekomgevingen, volgens een studie van Harvard Business Review.


Talentwerving

65% van de millennials geeft aan liever te werken voor bedrijven die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan, zoals blijkt uit onderzoek van PwC.

Ontdek waar jouw KMO impact kan maken.
Duurzame Business is Betere Business
Sustainability Partner bv
Mimosalaan 18 - B3191 Hever 
info@sustainabilitypartner.be
+32 (0)15 52 07 71 
BE 0777 602 478
RPR Leuven
We zijn een trots lid van The Shift

Proud partner of

KMO-Portefeuille
Universiteit Antwerpen

Proud member of

Act Show Prove
B Corp Certified