Wie de kracht van het bedrijfsleven inzet om duurzame resultaten te behalen, kan niet enkel rekenen op een positieve impact voor de samenleving en het milieu. Ook kostenbesparingen, verbeterde merkreputatie, competitieve voordelen en een veerkrachtiger bedrijfsmodel horen daar bij.
Klantvoorkeur
73% van de wereldwijde consumenten geeft de voorkeur aan merken die duurzaamheid actief promoten, aldus een onderzoek van Nielsen uit 2020.
Reputatievoordeel
87% van de consumenten heeft een positief beeld van bedrijven die zich inzetten voor milieubescherming, volgens een studie van Cone Communications.
Innovatie
19% hogere innovatiecijfers worden gerapporteerd door bedrijven die duurzaamheid integreren in hun strategieën, volgens een rapport van Boston Consulting Group.
Markttoegang
5-20% omzetgroei kan worden bereikt door duurzame producten, wat toegang geeft tot nieuwe markten en klantensegmenten, zoals blijkt uit een studie van McKinsey & Company.
Risicobeheer
20% meer veerkracht tonen bedrijven met sterke duurzaamheidspraktijken bij het omgaan met risico's zoals klimaatverandering en sociale instabiliteit, aldus het Global Risk Report van het World Economic Forum.
Toeleveringsketen
20% hogere leveringszekerheid en betrouwbaarheid wordt gerapporteerd door bedrijven die investeren in duurzame toeleveringsketens, volgens onderzoek van Deloitte.
Gezondere werkplekken
16% toename in werknemerstevredenheid wordt gerapporteerd door bedrijven met duurzame werkplekomgevingen, volgens een studie van Harvard Business Review.
Talentwerving
65% van de millennials geeft aan liever te werken voor bedrijven die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan, zoals blijkt uit onderzoek van PwC.